Staré fotografické sklá

posted in: Blog, Fotografické články | 0

Začiatkom roka 2016 som si zakúpil manuálny objektiv Revuenon 55/1,7. Pôvodne mal byť použitý na moju praktiku. Ale nakoniec skončil v mojej brašni na každodenné fotografovanie. Objektív som si zamiloval kvôli jeho nedostatočnej kresbe, slabému kontrastu a neuveritelnému pocitu z fotografie. Postupom času som si na tento manuálny objektív tak zvykol, ze si s ním fotím vlastné veci asi častejšie ako s mojimi profi objektívmi. A je to celkom vtipné keď ho nasadím na 1Dx mark II. Fotoaparát za niekoľko tisíc a objektív za 12eur 😀

Čo je také iné na tomto objektíve je práve fakt, že je plne manuálny. Clonový krúžok, ostrenie a žiadna elektronika. Expozimeter vo fotoaparáte nefunguje. Indikácia zaostrenia tiež nie. Čiže všetko je na mne a odhade či to mám správne. Čo je však pre mňa asi najdôležitejšie. Objektív mi ponúkol niečo, čo som dovtedy nepoznal. Ako reportážny fotograf som zvyknutý na rýchlu akciu. Rýchlo vyhodnotiť situáciu, okamžite nájisť správnu kompozíciu a spraviť fotografiu. Aj pri postprodukcii čas hrá veľkú rolu. Práve tento objektív mi dal niečo opačné. Musieť mať čas. Čas na premyslenie záberu, čas na zaostrenie. A potom zas zaostriť na novo a až na záver spraviť fotografiu. Tým že kontrast a kresba je slabá, tak musím viacej rozmýslať. Viac sa sústrediť na záber. Viem, že v postprodukcii bude málo možností to upraviť a zachrániť.

A verte či nie. Práve toto ma donútilo viacej rozmýšlať aj pri normálnych komerčných foteniach. Viacej rozmýšlať nad fotografiou a rozmyslieť si záber 🙂