V poslednej dobe som väčšinu článkov a recenzií publikoval na magazin.aqt.sk. Napriek tomu som sa rozhodol, že budem pokračovať v článkoch aj tu priamo na mojom blogu.
Keďže prevažne pôsobím ako eventový fotograf, tak článok bude práve o fotení reportáže.
Príprava na reportážne fotenie
Asi najdôležítejšia je príprava. Pozrieť si priestor v ktorom budete pracovať a taktiež čo všetko je nutné zobrať so sebou. Vďaka takéjto príprave si dokážete ako fotograf nesmierne odľahčiť batoh alebo brašňu. Predsa len nosiť so sebou objektív alebo blesky, ktoré reálne nepotrebujete dá zabrať.
Práve príprava je pre mňa asi najdôležitejšia. Môžem to zhrnúť do zopár základných bodov.
- O aký typ podujatia ide
- Kde sa podujatie odohráva
- V akých svetelných podmienkach sa pracuje
- Do kedy a v akom množstve treba odovzdať fotografie
To sú asi najdôležitejšie body eventovej fotografie.
Typ podujatia
Je rozdiel fotografovať podujatie a podujatie. Sami ako fotografi musíte uznať, že je rozdiel, či idete na fotografovanie tlačovej konferencie, športového dňa alebo fotografujete koncert. Práve tu sa musíte rozhodnúť nie len, čím chcete dané podujatie fotografovať, ale aj či na to máte dostatok skúseností. Fotografovanie firemného tím buildingu je výrazne rozdielne od tlačovej konferencie alebo od kongresu. Od fotografa sa očakávajú úplne iné zábery, iný prístup a samozrejme aj iné znalosti.
Miesto podujatia a svetlo
Samozrejme ďalšia dôležitá premenná je miesto podujatia. Opäť raz to naráža na typ podujatia. Ale dajme si ako príklad fotografovanie firemnej konferencie. Za 12 rokov ich mám nafotených asi 500. Je obrovský rozdiel, či fotíte v svetelnom hoteli ako je napriklad Austrian Trend v BA. Biele stropy, pekné svetlo. Máme dostatok svetla a pomerne malé priestory, takže aby som mohol použiť ISO 2 000, tak stále môžem používať objektív so svetelnosťou f/4. Ale zoberte si o fotografovanie podujatia v takom Hiltone. Kde sú drevené stropy. Tmavé drevené stropy. Tam to už chce nie len kvalitnú techniku, ktorá zvládne ISO 20 000 a svetelné objektívy ale aj naozaj kvalitné znalosti v eventovej fotografii.
Druhá podmnožina s tým súvisiaca je to aké objektívy treba. Niekoľko krát sa mi už stalo, že podujatie speekrov sme mohli fotografovať iba z diaľky. Rôzne bezpečnostné predpisy, nevyrušovanie publika atď. A na vytvorenie portéru hlavného rečníka treba naozaj veľmi dlhý objektív. Pokiaľ by som dopredu nevedel o týchto podmienkach, tak mi môžete veriť, že ten objektív by som naozaj so sebou nezobral. Komu sa chce nosiť 300 f/2.8, ktorá ma skoro 4kg. Iba objektív.
Objem a rýchlosť dodania záberov
Posledná ale asi najdôležitejšia položka eventového fotenia. Ako sa vraví medzi fotografmi: “Fotky z eventy o týždeň sú asi také ako keby podujatie ani nebolo”. A je to pravda. Veľmi veľa krát klient požaduje fotografie ihneď po podujatí. Aspoň prvé. Aby mali fotografie k tlačovým materálom prípadne poslať partnerom. Platí také zlaté pravidlo, že do 48 hodín od skončenia by mali byť fotografie u klienta. Samozrejme sú aj výnimky. Ako do jednej, tak do druhej strany. Napriklád Wings For Life. Päť minúť po štarte sme museli posielať fotky. Ale to sú už iné extrémne situácie.